Amerika 2016 Reisverslag

November 2015

In november 2015 hebben we bij reisorganisatie Travelhome onze vakantie voor 2016 geboekt. We gaan met een camper touren door zuidwest Amerika. We vliegen op 30 mei naar Los Angeles en gaan dan 3 weken met de camper op pad. We willen het driehoekje Los Angeles – Las Vegas – San Francisco – Los Angeles gaan rijden. Tijdens de reis komen we dan door een paar Nationale parken, zoals Joshua Tree NP, Grand Canyon NP, Zion NP, Sequoia, en nog vele anderen!
Opnieuw gaan we voor deze reis een Tomtom huren, met de laatste kaarten van die regio. Hebben we in Canada ook gedaan, en dat is toch wel verrekte handig. Is inmiddels gereserveerd 🙂
We verheugen ons nu al op deze reis. We gaan nu eerst beginnen met de voorpret, zoals inlezen, route uitstippelen, etc. Binnenkort ook de ESTA formulieren regelen.
In maart gaan we nog naar een speciale informatiedag van de reisorgasnisatie.

Cruise America

Voor deze camper hebben we onze voorkeur uitgesproken.

Maart 2016:
De route is in grote lijnen klaar.

30 mei vertrekken we voor een 3 weekse campervakantie naar Amerika. Onze route gaat er, in grote lijnen, alsvolgt uitzien:

Dag 1 Amsterdam – Los Angeles
Dag 2 Los Angeles – Pomona
Dag 3 Pomona – Joshua Tree National Park
Dag 4 Johua Tree NP – Kingman
Dag 5 Kingman – Grand Canyon National Park
Dag 6 Gran Canyon NP – Page/Lake Powell (Monument Valley)
Dag 7 Page/Lake Powell (Monument Valley)
Dag 8 Page/Lake Powell – Bryce Canyon National Park
Dag 9 Bryce Canyon NP – ZION National Park
Dag 10 ZION National Park
Dag 11 Zion NP – Las Vegas
Dag 12 Las Vegas
Dag 13 Las Vegas – Sequoia & Kings National Park
Dag 14 Sequoia & Kings NP – Yosemite National Park
Dag 15 Yosemite National Park
Dag 16 Yosemite NP – San Fransisco
Dag 17 San Fransisco
Dag 18 San Fransisco – San Simeon
Dag 19 San Simeon – Los Angeles
Dag 20 Los Angeles
Dag 21 Los Angeles – Amsterdam

In 3 weken gaan we dus een mooi rondje maken in het zuidwesten van Amerika. Maar ja, we moeten nu nog bijna 3 maanden wachten.

1 April 2016:

ESTA reisvergunning goedgekeurd
 Onze reisvergunning om naar Amerika te reizen is goedgekeurd. A raison van $ 14,00 per persoon mogen we op 30 mei in het vliegtuig naar Los Angeles stappen.

Een aantal campings zijn gereserveerd

Om te voorkomen dat we tijdens onze reis een bord gaan zien met de tekst “Campground Full”, hebben we voor een aantal plekken toch maar vast een camping gereserveerd.
Op de dag dat we de camper ophalen, hebben we s’avonds ook een gereserveerde plek. In Canada meegemaakt dat de campings toen vol waren. Toen hebben we trouwens prima overnacht op een parkeerplaats bij een camping, maar toch maar liever op de camping.Onze eerste camping is in Pomona

Verder hebben we en plek gereserveerd op een camping bij de Grand Canyon

bij Page/Lake Powell

Bij het hotel CircusCircus in Las Vegas
circuscircus-2016-0001

en in de buurt van het Yosemite Park.

31 mei 2016.
Eindelijk, het is zover. We gaan vertrekken.

Zondag 31 mei zijn we met de trein naar Schiphol gegaan. We hebben daar overnacht in het Yotel. We hadden daar een soort van cabine gereserveerd. Allemaal een beetje erg krap, maar voor een overnachting helemaal prima. Het Yotel ligt in het gedeelte achter de douane. We moesten daarom onze koffers eerst stallen in een bagagekluis. De volgende morgen opnieuw door de douane naar buiten om onze koffers weer op te halen, die vervolgens weer afgeven en nogmaals door de douane. Allemaal wel een beetje omslachtig.

Volgens planning zouden we om 10:15 uur vertrekken, maar vanwege het slechte weer elders in Europa, werd de vlucht een half uur uitgesteld, om te voorkomen dat reizigers hun aansluiting zouden missen. Om 10:45 uur gingen we dan toch de lucht in.
En paar uurtjes later zijn we geland in Los Angeles. Het was toen 12:00 uur plaatselijke tijd. De vlucht duurde 11 uur. Na de landing begint dan het grote wachten. Lange rijen voor de douane en andere checkpoints. Maar uiteindelijk waren we daar toch door heen. Buiten wachten op een shuttlebus naar het hotel. Die kwam nog niet snel, dus toen maar even gebeld. Al met al was het ongeveer 15:00 uur voordat we in het hotel waren. Daar even een beetje opfrissen en maar even aan de wandel. Het hotel is een typisch airporthotel. Het staat in een tamelijk desolate omgeving. Niet bepaald  een gebied waar je even leuk gaat wandelen. Wel een kroeg gevonden waar we nog even een lekker biertje en wijntje konden drinken. In een supermarkt een paar broodjes gekocht en toen weer terug naar het hotel.
Nu was het de bedoeling om tot een uur of 10 wakker te blijven, maar dat is niet gelukt. Tegen 19:00 uur ben ik omgevallen. In slaap gevallen en heerlijk geslapen, maar dan wel om 03:00 uur wakker.
Vandaag gaan we de camper ophalen. Straks even bellen en een afspraak maken en dan vanmiddag met de camper op pad.
Ons doel voor vandaag is KOA Campground in Pomona. Ongeveer 100 km rijden.

woensdag 1 juni 2016

We zijn onderweg!

Vandaag hebben we de camper opgehaald. Omstreeks 13:00 uur hadden we afgesproken. Toen we ons gingen melden, was het even schrikken. Volgens de computer van de verhuurder zouden we pas morgen de camper komen halel, terwijl dat toch echt vandaag zou zijn. Blijkt de reisorganisatie een foutje te hebben gemaakt. Ook op onze voucher stond een verkeerde datum. Had ik natuurlijk beter moeten controleren.

Maar goed, na een hoop heen en weer gepraat kregen we toch een camper mee. E.e.a. zou wel geregeld worden met de reisorganisatie. Na wat papierwerk en nog een keer de instructievideo bekijken konden we rond 14:00 uur vertrekken.
Met de camper konden we gaan aansluiten in de drukte van Los Angeles. Toch wel iets anders dan de ringweg van Groningen. Onderweg even inkopen gedaan bij de Aldi en op naar de 1e camping.
Morgen gaan we Joshua Tree National Park. Een rit van ongeveer 160 km.
pomona-2016-0001

Joshua Park National Park.

Woensdag 1 juni.

Vanmorgen waren we al vroeg op pad. Al om 07:00 uur vertrokken we uit Pomona richting Joshua Tree. Omstreeks 09:30 waren we al op de volgende camping Black Rock Campground. Een schitterende natuurcamping. Weinig voorzieningen, maar een prachtig uitzicht. Op de camping zijn de plekken gesitueerd onder de Joshua trees. De bomen lijken op yucca’s, maar dan als een boom. Sommige van die bomen zijn al wel 900 jaar oud.

joshua-park-2016-0001

In het Joshua Tree National Park zijn veel van die bomen te zien, maar ook de zgn boulder rocks. Dat zijn rotspartijen die door erosie prachtige vormen hebben gekregen. Zoals bv. Skull Rock. Door erosie is het net een schedel geworden.

joshua-park-2016-0002

In het park ligt ook Key View. Een plek met een prachtig uitzicht over een vallei, waar ook de Andreas breuklijn ligt. Ooit gaat de bodem hier nog een keer geweldig te keer. Hopelijk de komende weken niet.

Morgen rijden we door naar Kingman. Een rit van ongeveer 360 km.
Kingman
Donderdag 2 juni
Vandaag zijn we van Joshua Park naar Kingman gereden. Onderweg prachtige landschappen gezien. Eindeloze vlaktes, waarbij je haast in een oude film met John Wayne waande, en dan weer mooie bergen. De wegen zijn vaak tientallen kilometers kaarsrecht. De wegen zijn trouwens over het algemeen erg slecht. Dikke gaten in de wegen. Af en toe heb ik het idee dat kopjes in de kastjes tegen het plafond aan vliegen.
Willen jullie nog weten hoe het weer hier is? Nou laat ik het zo zeggen; we zijn blij met de airco in de camper. Temperaturen gaan ruim boven de 30 graden. Richting Las Vegas zal het nog warmer worden. Beter dan regen.
Morgen gaan we richting Grand Canyon. We vertrekken morgen op tijd, zodat we morgenmiddag tijd genoeg hebben om de canyon te gaan bekijken.
kingman-2016-0001

Grand Canyon National Park

Vrijdag 3 juni

Vandaag zijn we naar de Grand Canyon geweest. Onderweg hebben we eerst nog het plaatsje Seligman aangedaan. Het plaatsje staat bol van alles wat met de “Route 66” te maken heeft. Het wordt daar commercieel gigantisch uitgemolken. Omdat ik mijn petje weer vergeten was om mee te nemen, toch nog maar een petje met “Route 66” er op gekocht. Daarna doorgereden naar de Grand Canyon. De camping hadden we gereserveerd. Prachtige camping midden in het bos. Vanaf de camping met een shuttle bus naar de Grand Canyon. Dat is echt adembenemend mooi. We konden er uren naar kijken, en dat hebben we dan ook gedaan. We waren er omstreeks 13:30 uur en gingen pas na zonsondergang weer terug.
Het was er trouwens best wel druk. Volgens mij hebben ze in Japan en China nu ook vakantie, want die waren er in grote getale aanwezig. En allemaal met een Nikon, Canon of Sony. Of met een mobieltje. Tjonge jonge, ik denk dat er per dag wel een paar miljoen foto’ s gemaakt worden.
grand-canyon-2016-0001    grand-canyon-2016-0002

grand-canyon-2016-0003

Morgen rijden we door naar Page (Lake Powel). We blijven daar 2 nachtjes.
Afstand ongeveer 235 km.

Lake Powell

Zaterdag 4 juni

Vandaag zijn we door gereden naar Lake Powell, vlakbij Page. Onderweg kwamen we door het gebied waar vroeger de Navajo indianen hebben geleefd. De omgeving is er prachtig. Behalve de Grand Canyon zijn er meer plekken waar diepe scheuren in het land zitten. Best een heel apart gezicht. Een tamelijk vlak land, en dan van die diepe scheuren in de grond.

navajo-gebied-2016-0001

navajo-gebied-2016-0002

In Page eerst bij de plaatselijke Wall Mart weer wat boodschappen ingeslagen en toen naar de camping. Een groot terrein, met niet al teveel schaduw. En dat kunnen we hier wel gebruiken, want het is hier knap warm. Derest. Van de dag een beetje relaxen, want het intensiteit wel vakantie.
Morgen ga ik een Photographer Tour en Bina een hiking Tour doen in Antelope Canyon. Bina mocht niet mee op de Photographer Tour, want een eigen camera met triple is verplicht.
Na deze tocht willen we nog naar Horseshoe Bend. Hopelijk kunnen we daar morgen een paar foto’s van laten zien.

zondag 5  juni 2016

Antelope Canyon en Horseshoe Bend

Vanmorgen hadden we een afspraak voor een Tour door Antelope Canyon. Hier kun je allen heen onder begeleiding van een gids. Eigenlijk is het een diepe scheur in de bodem. Door een smalle ingang daalden we via een aantal trappen zo’n 15 – 20 meter de diepte in. Erosie door wind, water en zand kregen de rotsen prachtige vormen. Omdat het licht op iedere plek weer anders naar binnen viel,kreeg je erg mooie kleuren.

Ik ging mee met een Tour speciaal voor fotografie. DSLR en statief verplicht. De gids wist ons precies te vertellen wat de mooie plekken waren om te fotograferen. Om de zonnestralen die naar binnen vielen goed duidelijk te krijgen werd een handje voor zand in de lucht gegooid. Gaf een mooi effect.

Bina ging mee met een “hikers Tour” onderweg werd verteld waarom de canyon een heilige plek was voor de Navajo indianen.

Na de Tour zijn we door gereden naar Horseshoe Bend. Een plek waar de rivier een bocht maakt om een rots, waardoor het de vorm heeft van een hoefijzer. Zag er ook erg imposant uit.

antelope-canyon-2016-0002
antelope-canyon-2016-0001

horseshoe-bend-2016-0001
Morgen rijden we door naar Bryce Canyon. 235 km
Bryce Canyon
Maandag 6 juni.
Vandaag naar Bryce Canyon. We zijn een beetje vroeg opgestaan, omdat we een beetje op tijd aan wilden komen. Onderweg kwamen we door wederom een prachtig landschap. Op een gegeven moment was het net Oostenrijk. Bergachtig met groen weides. Onderweg koffie gedronken bij een Deutsche Backerei. We hebben daar ook Een paar kaiserbroodjes voor tussen de middag gekocht? En dan plotseling rij je tussen de rode bergen van Bryce Canyon. Na te hebben ingechecked bij de camping en de kaiserbroodjes te hebben opgegeten, gingen we met de shuttlebus naar de interessante plekken van Bryce Canyon. Eerst hebben we een heel stuk boven langs de canyon gelopen, maar op een gegeven moment zijn we ook afgedaald om tussen de hoodoos, zoals de stenen pilaren genoemd worden, door te lopen.
bryce-canyon-2016-0001   bryce-canyon-2016-0002
Morgen 135 km rijden voor Zion National Park

Zion National Park

Dinsdag 7 juni.
Vanmorgen al vroeg aangekomen in Zion National Park. Camping reserveren was niet mogelijk. Onder het motto “wie het eerst komt, wie het eerst maalt” , kun je plek op de camping krijgen. Dan maar zorgen dat je er op tijd bent. Om 10 uur stonden wij op de stoep. Mooi plekje gekregen voor 2 nachten. Eerst een bakje doen en even Skypen met het thuisfront. Fijn om zoon, schoondochter en kleinzoon weer even te zien en te spreken.

Daarna zijn we met de shuttlebus het park in gegaan en hebben een wandeltocht van een paar uur gedaan. Was een mooie tocht naar een paar poeltjes die ontstaan zijn door watervallen. De watervallen vielen een beetje tegen, want daarvoor was er te weinig water. Maar de tocht was er niet minder om.

Eerst naar de Emerald lower pools, vervolgens naar de middle pools en tenslotte naar de upper pools. Naarmate we hoger kwamen, werd de tocht steeds zwaarder. Aan het eind was het echt klauteren over de rotsen om er te komen. Maar het was de moeite zeker waard.

Na de tocht even wat drinken en een lekker ijsje gegeten. Onze eerste van de vakantie.

zion-np-2016-0001zion-np-2016-0002
Morgen gaan we hier nog wat wandelen. We willen in ieder geval ook naar de wheeping rock.

Zion National Park, dag 2

Woensdag 8 juni

Vandaag nog een dag in Zion National Park. Het is werkelijk een prachtig park, met heel vel mogelijkheden om te wandelen. Wil je alle wandelroutes gaan doen, mag je hier wel 3 weken blijven. Vanmorgen zijn we eerst naar Wheeping Rock geweest. De rots huilde alleen niet zo erg. Ook hier te weinig water. In de natte periode komt het water als een waterval over een klip. Diverse planten vinden in de rotsen toch voldoende houvast om te kunnen groeien. Na deze tocht zijn we verder gegaan met een tocht langs de Virgin River. Het pad liep door een prachtig stukje natuur. We passeerden op en paar meter een hert, dat rustig stond te grazen.

zion-np-2016-0003

Na een paar kilometer hield het pad op, maar zagen we een hoop andere mensen verder gaan door de rivier. Velen ware er op voorbereid en hadden speciaal schoeisel bij zich. Wij niet. Na even twijfelen, toch ook maar het water in. Dan maar natte voeten. het werd daardoor alleen wel een erg leuke tocht.

zion-np-2016-0004       zion-np-2016-0005
Morgen rijden we door naar LasVegas. Gaan we proberen het vakantiegeld weer terug te winnen. Een collega van mij zit dan toevallig ook in Las Vegas. We gaan dus zeker nog wel even samen een biertje drinken. In Las Vegas blijven we ook 2 nachtjes.

Las Vegas

Donderdag 9 juni.

Vanmorgen op tijd vertrokken om de 275 km naar Las Vegas te gaan rijden. Opnieuw door een wisselend landschap, waar dan opeens, midden in een stuk woestijn, Las Vegas opduikt. Na enig zoekwerk de RV Campground achter het hotel Circus Circus gevonden. Pas om 10:30 uur zou de receptie bemand zijn, dus eerst nog maar even een bakkie doen. We zijn overigens weer een tijdzone overschreden, dus het verschil met Nederland is weer 9 uur. Om 10:30 kregen we te horen dat we pas om 14:00 konden inchecken. De camper dus eerst maar even gestald op de parkeerplaats, en toen LV in. Nog nooit zo’n gekke wereld gezien. In het hotel Circus Circus, zijn we al haast verdwaald. Ieder hotel heeft er zo’n beetje zijn eigen winkelcentrum, met luxe winkels. En natuurlijk de gokparadijsen. Werkelijk niet te geloven hoeveel van die apparaten er staan. Het levert die hotels waarschijnlijk ontzettend veel geld op, want het is er allemaal pracht en praal. Voor het hotel een buskaartjes gekocht, waarmee je op en neer langs “de Strip” kunt gaan. Met de bus naar het hotel Venetzian gegaan. De gondels varen daar door het hotel, met een gondelier die het O Sole Mio staan te zingen. De nep druipt er van alle kanten vanaf, maar het is wel leuk om een keer te zien.
Contact opgenomen met een collega, Derk Jan Stoter, die ook in LV is. Afgesproken dat we s’middags  samen een biertje zouden drinken.
Om 14:00 uur stonden we bij de balie om de camper in te checken. De camper vervolgens op zijn plek gezet, de airco aangezet, en toen weer de stad in. We gingen met de bus richting Freemont street. Daar is het hotel de Golden Nugget, waar we Derk Jan zouden treffen. Gezellig een biertje gedronken en de ervaringen van de afgelopen dagen uitgewisseld. Derk Jan en zijn vrouw zouden die avond naar een Motown show gaan in Planet Hollywood. Leek ons ook wel leuk, dus we zouden ook proberen daar kaartjes voor te krijgen. Terug bij hotel Circus Circus, kregen we van de ticket verkoper te horen dat we dat niet meer zouden redden. De tijd was te kort om de kaartjes te regelen, met de bus er naar toe gaan en door het casino/winkelcentrum het theater opzoeken. Jammer dus.
We besluiten om toch met de bus er naar toe te gaan, en het aan de kassa te proberen. De show zou om 17:30 uur beginnen. Om 17:15 uur stonden we in de rij. Hoewel die rij helemaal niet zo lang was, duurde het allemaal wel erg lang. Toch is het gelukt. Om 17:30 gingen we naar binnen en zagen daar een spetterende show met de motor muziek uit de jaren 70. Muziek van de Temptations, gladys Knight, de Supremes, Aretha Franklin en Tina Turner kwamen voorbij. Geweldig.

vegas-2016-0004
Na de show zijn we samen met Derk Jan en zijn vrouw nog wat wezen drinken in het Venezian, waarna zij weer terug gingen naar hun hotel en wij naar het Bellagio. Derk Jan en zijn vrouw moeten morgen om 8 uur in de bus zitten . Ze gingen naar hun volgende bestemming.
Bij het Bellagio hebben we eerst buiten gekeken naar de voorstelling met de fonteinen. Op de maat van de muziek maakten die allerlei bewegingen. Nog even de pracht en praal van hotel aan de binnenkant bekeken en toen weer met de bus richting onze camper. De benen en de voeten waren doodop. Nog even wat gedronken en toen het bed in gedoken. Morgen nog een dagje Las Vegas.
vegas-2016-0005

Las Vegas, dag 2

Vrijdag 10 juni.

Vandaag nog een dag in het gekke Las Vegas. Van,orgen eerst naar Fremont Street. Koffie/thee gedronken op het terras van de Starbucks en een beetje mensen kijken. Erg boeiend.
vegas-2016-0006
Daarna met de bus richting Tropicana, New York New York, Bellagio, caesars Palace, etc. Weer een hoop gelopen.
vegas-2016-0007
Pizza eten in hotel Circus Circus een lekkere pizza gegeten. Zo groot als een wagenwiel, maar erg lekker.

Had ik al vermeld dat het hier best wel warm is? Het is hier overdag ongeveer 40 graden. ?s’ nachts koelt het nauwelijks af. Het blijft dan warm. Dus de airco is hier onze grootste vriend. Maar liever dit dan regen. ?
Morgen rijden we door naar Sequoia en King’s Canyon National Park. Camping reserveren is niet gelukt. Kreeg iedere keer een bandje aan de lijn. Gaan er op goed geluk naar toe. We moeten morgen vroeg op, want het wordt een lange rit. Ruim 600 km te rijden.

Naar Sequoia National Park

Zaterdag 11 juni.

Vandaag de drukte van Las Vegas achter ons gelaten. Het is werkelijk een idiote stad. Leuk om een keer gezien te hebben, maar we hoeven er niet weer heen. Afgelopen nacht nog een flinke onweersbui gehad. In Nederland koelt het dan altijd een beetje af. Hier niet. Het blijft warm, zo warm dat we zelfs s’nachts de airco aan hadden.
Vandaag een lange rit. Ruim 600 km te gaan. Nadat we de stad uit waren, kwamen we in een dor landschap. Het is de zuidelijke grens van Death Valley. We mogen met de camper niet door Death Valley. Het kan er zo heet worden dat de koeling van de camper daar problemen mee kan krijgen. Dus daarom die ruim 600 km.
Onderweg nog even aan geweest in Calico, een klein zilvermijnstadje die weer in de stijl van vroeger is gerestaureerd. Was erg toeristisch.
calico-2016-0001
Via Barstow en Bakersfield kwamen we uiteindelijk aan in Sequoia park. Bij de ingang kregen we te horen dat de camping waar we nog heen wilden nog zeker 3 uur rijden verderop lag, aan de andere kant van het park. Oef!!!!!….. Daar hadden we geen rekening mee gehouden. We waren eigenlijk wel bekaf van de afgelopen 600 km. We besloten om te draaien en een p,ekje te zoeken op de eerste de beste camping die we tegen zouden komen. Gelukkig na een paar kilometer een plekje gevonden. We wilden eigenlijk de volgende morgen met een shuttlebus het park in. Met de camper werd afgeraden, vanwege de smalle en kronkelige weg werden alle voertuigen langer dan 22 foot geadviseerd de shuttlebus te nemen. S’morgens kun je dan het park in en s’middags weer terug. Het zou betekenen dat we pas om 4 uur weer terug waren. En dan moesten we nog 275 km gaan rijden naar Yosemite park. Dat zou dan wel erg laat worden. We besluiten om het Seqoia park niet te gaan bezoeken en morgen na het ontbijt door te rijden naar Yosemite park.
De temperatuur is hier gelukkig veel beter. Heerlijke temperatuur om lekker buiten te zijn en geen noodzaak meer om die airco aan te zetten.
Morgen naarYosemite Park. 265 km.

Yosemite National Park

Zondag 12 juni

Vanmorgen vertrokken uit Sequoia Park. Afgelopen nacht een paar fikse onweersbuien gehad, maar verder heerlijk geslapen. We hebben zelfs de deken weer over ons heen getrokken. Dat was al een poosje geleden. Na een uurtje onderweg eerst een McDonalds opgezocht voor een goed werkende WiFi verbinding. Konden we nog even gaan Skypen met het thuisfront. Het deed ons goed om ze even weer te zien en te spreken. Daarna doorgereden naar de KOA camping Mariposa in Midpines waar we tegen de middag arriveerden. De middag hebben we gebruikt om even lekker te relaxen. Hoewel de lucht dreigend was en het af en toe in de verte wat rommelde, bleef het wel droog. Later op de middag troffen we Theo en Ellenoor weer. We troffen hen op de eerste paar dagen. Gezellig samen met hen een wijntje en biertje  gedronken en afgesproken om morgen gezamenlijk naar het yosemite park te gaan. De shuttlebus vertrekt om kwart over acht.

Yosemite Park

Maandag 13 juni

Vandaag naar Yosemite Park geweest. Wat een geweldig mooi park is dat.
yosemite-park-0001
Hoge bomen afgewisseld door stukken grasland en dat alles omgeven door hoge bergen. We zijn met een shuttlebus het park in gereden. Een enthousiaste chauffeur wist onderweg al van alles te vertellen over het park. Bij het Visitor centre zijn we uitgestapt. We zijn toen eerst maar eens gaan lopen naar een mooi punt om de lower Yosemite Fall te bekijken.
yosemite-park-0002
Was indrukwekkend. Daarna nog een wandeling gedaan die behoorlijk bergop ging.
yosemite-park-0003
De wandeling zou uiteindelijk naar een punt gaan waar je de upper Fall zou kunnen zien. Maar van mensen die weer naar beneden gingen hoorden we dat dat nog wel een paar uur lopen en klimmen zou zijn. Toen toch maar besloten om dat niet te doen. Met het naar boven gaan en weer naar beneden waren we ook al ruim 2 uur onderweg geweest.
Eerst maar eens een broodje en wat te drinken gekocht. Op aanwijzingen van een Ranger naar een plek gewandeld waar je ook een prachtig uitzicht had op de waterval. Een prachtig gezicht.
yosemite-park-0004
Vervolgens nog een rondje met een shuttlebus door het park gedaan en weer terug naar de camping. Terug bij de camper smaakte het biertje en het wijntje uitstekend.
Morgen gaan we naar SanFrancisco. We hebben nog geen camping gereserveerd, dus we gaan er een beetje op de bonnefooi naar toe. Op de huidige camping hebben we geen bereik voor de telefoon. De WiFi verbinding laat het ook regelmatig afweten. Is op dit moment even goed, dus daarom alles maar gauw even online zetten.
De rit morgen naar San Francisco is ruim 300 km.

San Francisco

Dinsdag 14 juni.

Vandaag neergestreken in San Francisco op RV Campground Candlestick. Deze camping heeft een eigen shuttlebus naar het centrum. Toch wel handig.
De rit hier naar toe ging weer over hele slechte wegen. Ongelofelijk, hoeveel gaten er hier in de wegen zitten. Langs de kant van de weg zie je ook heel veel kapotte banden. Is ook geen wonder. Wij en de camper zijn behoorlijk door elkaar geschud. Zo erg zelfs dat het frontje van de afzuigkap los getrild was. Gelukkig kon het zo weer terug gezet worden.
San Francisco is ook een drukke stad. Het verkeer vliegt je aan alle kanten voorbij. Toen we vlak bij de camping waren was er nog een wegomlegging, maar de TomTom hielp ons weer de goede richting te kiezen. We kwamen alleen wel op een heeeeellle steile helling naar beneden terecht. Op de wintersport zouden we zeggen “een mooie zwarte piste” ⛷?
Aangekomen op de camping kregen we te horen dat de shuttlebus over 10 minuten zou vertrekken. Dus gauw de camper op zijn plek zetten, wat spullen bij elkaar pakken en naar de stad. De shuttlebus bracht ons in de buurt van Columbus Avenue. Via die weg zijn we lopend naar Fishermans Warf gegaan. Toen we daar waren werden we overgehaald om een boottour te gaan doen richting de Golden Gate brug en Alcatraz. We zijn aan boord gegaan. Was een erg leuke belevenis. Even onder de brug door en vlak langs Alcatraz. Er stond een behoorlijke wind en deining. Toen er ook nog een groot containerschip langs voer, ging ons bootje behoorlijk op en neer. Was lastig fotograferen.
Onderstaand foto’s zijn gemaakt met de iPhone.
san-francisco-0001

san-francisco-0002

san-francisco-0003

Morgen gaan we weer de stad in. Willen dan misschien een kaartje kopen voor een Hop-on, Hop-off bus.
Overigens is de temperatuur wel even wat anders dan we de laatste dagen gewend waren. Vandaag een vest aan gehad, maar morgen waarschijnlijk gewoon een lange broek, trui en jas aan. De harde wind die hier momenteel blaast is knap fris. Maar daardoor is het wel mooi helder, en dat kan hier ook vaak anders zijn.
san-francisco-0005

San Francisco, dag 2

Woensdag 15 juni

Vanmorgen hebben we ons door de shuttlebus weer naar de stad laten brengen. Daar een kaartje gekocht voor de Hop-on/Hop-off bus. Op die manier hebben we ons naar de highlights van San Francisco laten brengen. Opnieuw naar de Golden Gate brug. san-francisco-0006
Deze keer zijn we er heel stuk overheen gelopen. Een smal pad dat gedeeld moest worden met de fietsers. Ook zijn we naar Lombard Street geweest. Daar is een stuk straat zo steil dat de weg zigzaggend naar beneden gaat. Is mooi aangekleed met bloemperken, en is daarmee ook een toeristische trekpleister geworden.san-francisco-0007
Natuurlijk weer geëindigd bij Fishermans Warf.
san-francisco-0004
Winkeltje in en winkeltje uit, terrasje, etc. De zeeleeuwen bewonderd op Pier 39 en tenslotte een lekker pizza gegeten in de Italiaanse wijk in Columbus Street.
Het slenteren door zo’n stad is vermoeiend. Vanavond vroeg onder de wol. Morgen willen we door langs de kustweg naar San Simeon State Park in Cambria. Een afstand van ruim 300 km. De kustweg schijnt een mooi stukje weg te zijn, dus we zijn benieuwd. We zijn ook benieuwd of de temperatuur daar weer wat hoger zal zijn. In San Francisco waaide een koude wind. Lange broek en jas was geen overbodige luxe. Maar door de wind was het er wel mooi helder. Heel vaak hangt hier een hardnekkige mist en is bv. de Golde Gate brug maar slecht te zien. Dat was nu gelukkig niet zo.

Weer richting Los Angeles

Donderdag 16 juni

We hebben San Francisco weer achter ns gelaten en gaan weer richting Los Angeles. Oei…. Dat betekent dat de vakantie zijn einde nadert.
Vanmorgen op tijd vertrokken. We wilden de snelwegen zoveel mogelijk gaan vermijden. Via de Pacific Highway richting het zuiden. Onderweg zijn we nog langs de 17 Miles drive gegaan. Een stuk weg vlak langs de kust en door de Goudkust van Monterey. Daar staan me toch een paar kasten van woningen, niet te zuinig. Kapitale villa’s natuurlijk rondom een golfbaan.
pacific-0002
Er waren mooi uitzichtpinten waar je een mooi blik had op de Grote Oceaan. Na deze 17 milestone via de highway 1 verder naar het zuiden. De weg gaat vlak langs de kust.
pacific-0001
Tussen de middag even lunchen met blik op de oceaan, wat wil je nog meer. We zijn vaak gestopt om van al het mooie te genieten, zoals bv. De zeeolifanten die op diverse lekken liggen te luieren.
pacific-0003
Omstreeks 5 uur zijn we gestopt en hebben we een plekje gevonden op San Simeon State Park Campground. Dat is weer een camping die door de staat wordt beheerd. Vaak prachtige campings, alleen met weinig faciliteiten. Geen warm water, geen electra en geen WiFi, maar wel een prachtige plek.

pacific-0004

Betaalden we gisteren in San Francisco nog $90.00 voor een plek op een grote parkeerplaats, weliswaar met prima douches en WiFi, op deze camping betalen we $20.00.

Morgen rijden we wee ruim 300 km. We hopen dan een plekje te vinden op een camping in Malibu Beach.
malibu-2016-0001
Dat wordt dan onze laatste campingovernachting. Van daaruit is het dan nog maar een klein stukje naar de camperverhuurder, waar we de camper zaterdag weer meten inleveren.

De laatste etappe

Vrijdag 17 juni

Vandaag hebben we eigenlijk de laatste etappe gereden. Morgen nog ongeveer 80 km en dan de camper weer inleveren. Vandaag zijn we weer grotendeels via de kustweg doorgereden naar Malibu. We hebben een prachtig plekje gekregen met uitzicht op de oceaan.
malibu-2016-0002
De rit vandaag was ook weer fraai. De kust is hier echt fantastisch. Hoge golven die breken op de rotsen. Mooi gezicht. De temperatuur is ook weer een stuk aangenamer. Werd het gisteren nog best koud toen de on weg was, hier is het heerlijk. Ook een windje, maar die is lekker zwoel.
malibu-2016-0003
Vanavond hebben we de koffers weer ingepakt. Morgen de camper dus weer inleveren. We rijden dan via Hollywood naar Los Angeles waar we de camper voor 12 uur moeten inleveren. Morgenmiddag nog een middagje LA en dan zondag weer naar huis. We vliegen om 13:45 uur met vlucht KL602 weer rechtstreeks naar Schiphol. Daar komen we dan maandagmorgen aan.
Maar eerst morgen nog naar Hollywood! Afstand ca. 80 km

zondag 19 juni 2016

Het is weer voorbij.

Zaterdag 18 juni

De vakantie zit er weer op. Vandaag hebben we de camper weer ingeleverd. Vanmorgen vanuit Malibu vertrokken en via Santa Monica, Beverly Hills en Hollywood naar Los Angeles gereden. In die plaatsen hebben we ons nog even verbaast over de grote landhuizen die daar staan. De grootste bezigheid in Santa Monica op een zaterdagmorgen is trouwens hardlopen. Je kunt dan zo’n mooi huis hebben, maar als keer bij wilt horen, moet je s’morgens gaan hardlopen. Alleen, met z’n tweeën of in een groepje, maar het is op zaterdagmorgen hardlopen.
Na het inleveren van de camper met de taxi naar het hotel. Daar inchecken en toen nog naar een grote shoppingmall in de buurt.
Morgen om 10 uur vertrekt onze shuttlebus naar het vliegveld. Om 13:45 vertrekken we dan weer naar Nederland.